Pohlídejte si vyúčtování za energie. Když nesedí, reklamujte ho
Pohlídejte si vyúčtování za energie. Když nesedí, reklamujte ho
Hypoindex.cz, 19. května 2020 (10:08)
Jednou za rok, zpravidla na jaře, zasílají dodavatelé energií vyúčtování. Domácnosti očekávají buď přeplatek, nebo nedoplatek. Vyrovnaný účet je spíše výjimkou. Pokud čísla nesedí, mohou lidé vyúčtování reklamovat. Jak na to?
Klíčovým údajem v každém vyúčtování je spotřeba energií. Odečet elektřiny nebo zemního plynu je záležitostí distributora. Distribuční společnosti zjišťují stav měřidla v různé dny, proto finální faktura nechodí všem domácnostem ve stejném termínu. Samotné odečty měřidel pak probíhají také různě – někdy posílají distributoři pracovníky, jindy vás požádají o samoodečet.
Právě samoodečty jsou něco, na co se v současné situaci distributoři spoléhají. „Odečty byly pozastaveny. Jestliže si nejste jisti, jestli vás distributor stihl odečíst, zkontrolujte si u svého dodavatele, jestli vás nevyzval k provedení samoodečtu,“ upozorňuje Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest. Zatímco dodavatel vám elektřinu nebo plyn prodává, distributor se stará o bezpečné dodávky a má na starosti právě také měřidla – elektroměr nebo plynoměr. Pokud by distributor odečet nestihl a vy jste promeškali nahlášení samoodečtu, mohl by dodavatel zaslat vyúčtování na základě takzvaného odhadu – ten samozřejmě nemusí být přesný. „Odečet odhadem může být realizován jen na základě postupu uvedeného v zákoně. Tedy musí vycházet z předpokládané spotřeby odběrného místa,“ dodává Eduarda Hekšová.
více čtěte na: www.hypoindex.cz