První výzvy programu OPD3 vyhlášeny, připraveno je 85 miliard Kč
První výzvy programu OPD3 vyhlášeny, připraveno je 85 miliard Kč
skypaper.cz, 6. října 2022 (16:01)
Ve středu 5. října byly vyhlášeny první čtyři průběžné nesoutěžní výzvy Programu Doprava 2021 – 2027 (OPD3). Otevřeny jsou pro Správu železnic (SŽ) a Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) do 30. června 2029. Souhrnný příspěvek EU v rámci prvních čtyř výzev je zhruba 85 miliard korun (57,9 miliardy pro ŘSD a 27,1 miliardy pro SŽ). Příjem žádostí začne 10. října.
Podpora bude směřovat do modernizace a rekonstrukce železniční infrastruktury zařazené do páteřní celoevropské sítě TEN-T a zavádění nových technologií pro řízení provozu a zajištění jeho větší bezpečnosti. Další oblastí je zajištění udržitelné regionální, příměstské i městské dopravy a zlepšení kvality železniční infrastruktury s ohledem na její kapacitu, bezpečnost a také lepší návaznost dopravy z regionálních tratí na páteřní síť. Sem spadá například modernizace stanic a zastávek s cílem zlepšit komfort i poskytované služby na železnici.
Podpořeny budou také projekty zaměřené na dobudování páteřní silniční sítě a zvýšení kapacity nejvýznamnějších tahů. Podpory se dočká rovněž výstavba obchvatů, což zlepší kvalitu ovzduší v centrech měst a obcí a omezí vliv tranzitní dopravy na zdraví lidí v obytné zástavbě.
V Programu Doprava 2021 – 2027 budou v průběhu října a listopadu tohoto roku vyhlašovány také další výzvy. Podrobné informace v sekci Harmonogram výzev OP. Přehled aktuálně vyhlášených výzev, včetně podrobné dokumentace, zde. Nové webové stránky OPD3 zde.
Program Doprava 2021 – 2027 (OPD3) navazuje na Operační program Doprava 2014 – 2020 (OPD2) a jeho cílem je přispět k zvýšení konkurenceschopnosti ČR zlepšením dopravní dostupnosti. Na splnění tohoto cíle bylo EU v programovém období 2021–2027 vyčleněno pro ČR 4,9 miliardy eur, což dělá z OPD3 největší český operační program.
Zaměření OPD3 se soustřeďuje zejména na podporu dopravní infrastruktury v majetku státu (SŽ a ŘSD), která bude doplněna podporou zaměřenou na dobíječky/plničky alternativních paliv, inteligentní dopravní systémy (ve městech i na hlavních silničních tazích mimo města), interoperabilitu v železniční dopravě či na tramvajové a trolejbusové tratě. Projekty měst jsou začleněny do širšího strategického rámce ITI (integrované teritoriální investice), což přináší lepší koordinaci i s projekty podporovanými z jiných operačních programů.
Více čtěte na www.skypaper.cz